צמח הלחם - חוביזה

31 לדצמבר 2017 

חוביזה, ח'ביזה, לחם ערבי, לחם ירושלמי או לחם גמדים הם כולם שמותיה של החלמית (צמח ממשפחת החלמתיים), בת דודתן של הכותנה והבמיה.

בימי המצור על ירושליים כאשר אספקת המזון הייתה דלילה, יצאו הירושלמים ללקט עשבים, בהם סילקא וחוביזה.

הממשלה החלה לפרסם ברדיו מתכונים למאכלים שונים שניתן לבשל עם העלים הללו.

הירדנים שקלטו את השידורים דיווחו כי היהודים אוכלים חוביזה (שהייתה ידועה כמזון לבהמות) וזה סימן לרעב גדול ושבקרוב ירושליים תיפול.

החוביזה (וגם הסילקא) הצילה את תושבי ירושליים הנצורה מרעב.

 

הילדים מאוד אוהבים לנשנש את פרותיו של הצמח אבל אצלנו בשדה אנחנו משתדלים שלא יגיע לפריחה כדי שלא יפתח זרעים וישתלט על כל השטח.

 

ברפואה העממית: חלקי הצמח (העלים והגבעולים) מכילים ריר מחטא היעיל נגד שיעול, הפרעות בדרכי הנשימה ובדרכי השתן.

בהמשך, מתכון לתה חוביזה לטיפול בהצטננות, כאבי גרון ובעיות במערכת העיכול.

לחוביזה יש פי 12 ויטמין A מאשר בגזר!!

  

במטבח, עלי החוביזה יכולים להוות תחליף לחסה או עלים אחרים בסלט, ניתן להכין מהם חביתת ירק, לשלב אותם בתבשילים, מרקים ושייק ירקות.

 

כשייגמרו לכם העלים, צאו ללקט בעצמכם אבל זיכרו, העלים שאנחנו קוטפים עבורכם הם אורגנים ונקיים מריסוסים ודשנים, הימנעו מליקוט עלים בצידי דרכים  (שם הם נושמים את פיח המכוניות) או בגינות עירוניות שם ייתכן כי רוססו בחומרי הדברה, הכי טוב – בואו לקטוף אצלנו!

 

שבוע נעים לכולם,

צוות השדה,

משק אורגני, המעפיל

עלים רבותי, עלים!

24 לדצמבר 2017 

זה סיפור על ארנב חרוץ וחברו הדב העצלן שגרו להם אחד ליד השני והחליטו לשתף פעולה במשימות היום יום.

הדב שחשק מאוד בעגבניות, מלפפונים, פלפלים וחצילים חשב להתחכם והציע לארנב את העסקה הבאה:

"אתה, אדוני הארנב, תזרע את הזרעים - אני אוכל את מה שיצמח מעל האדמה ואתה, ידידי, תקבל את כל מה שמתחת האדמה".

הארנב החכם הסכים לעסקה והחל לזרוע במרץ גזרים, צנוניות, סלק ומיני ירקות שורשים אחרים.

הדב שחשב להתחכם נשאר עם ערימת עלים בידיו ולא היה לו מה לאכול.

 

אולם, אם היה מקבל את העלון השבועי הזה, היה יודע הדב שהעלים הינם, ברב המקרים, החלקים הבריאים ביותר בצמח.

(ישנם עלים עם רמות רעילות מסויימות ושאינם ניתנים למאכל, עלים כאלו לא תפגשו בסל הירקות שלכם. כמו עלי עגבנייה, חציל...)

 

העלים:

- מלאים בסיבים תזונתיים שתורמים לפעילות מערכת העיכול ולתחושת שובע

- עשירים בכלורופיל שהינו נוגד חימצון, מסייע בניקוי הגוף ובהאטת תהליך ההזדקנות

- עשירים בברזל, בויטמין C, חומצה פולית, ויטמין K

 

עם השנים התפתחה התפיסה שעלים הם חלק מתפריט דיאטה ולא נתפסו כאוכל אמיתי, למרות, שבעלים של גזר לדוגמא, יש הרבה יותר ערכים תזונתיים מאשר בגזר עצמו.

ובעלים של הסלק יש פי 7 סידן מאשר בסלק עצמו (לאותה יחידת משקל) ופי 192 (!!) ויטמין A.

 

החורף, שהחל לפני מים ספורים, מזמן לנו מפגש עם סוגים רבים של עלים שמי שאינו מכיר, יכיר אותם עם הזמן.

עלי חרדל למיניהם, עלי מנגולד (סלק עלים), קייל, עלי ברוקולי, עלי כרובית, עלי גזר....

 

חוק אחד חשוב לזכור מעתה והלאה, אם קיבלתם בסל ירק עם עלים, דעו לכם שהעלים למאכל (יש צורך להפרידם מהשורש ולאחסן בנפרד)

את העלים מוסיפים לסלט, לפשטידה, לפסטה, ללביבות, לקציצות, לתבשילים ולכל מאכל שרוצים, בדיוק כמו שרובכם רגילים לעשות עם פטרוזיליה למשל.

 

ואם אתם לא מזהים, להלן המקרא – http://media.wix.com/ugd/32d8a1_2976110a279b44f6baf8939525e9d847.pdf 

 

להלן ערוגת לפת (פי 2,500 ויטמין K בעלים מאשר בלפת עצמה):

 

מקווים שתתחברו לעלים המזינים... :)

צוות השדה,

משק אורגני, המעפיל

דע מי מגדל את האוכל שלך

17 לדצמבר 2017 

יש שכבר התרגלו לעובדה שהם יודעים היכן גדלים הירקות שהם ובני משפחתם אוכלים, יודעים כיצד הירקות גדלים ובאיזו אהבה ובעיקר, יודעים וסומכים על מי שמגדל את הירקות עבורם.

 

אבל חשוב לזכור שאין זה טריוויאלי בכלל!

- מי מהשכנים שלכם שהולך לסופר יודע מהיכן הגיע הגזר שהוא רואה על המדף?

- מי מהם יודע כמה זמן הקולורבי כבר עומד על המדף ולפני כמה חודשים הוא נקטף?

- מי מהם יודע האם ובאילו חומרים החסה שהם פוגשים בסופר רוססה?

- מי מהשכנים שלכם בכלל יודע האם הירקות שהם קונים בסופר גדלו בארץ או ייובאו מחו"ל?

 

אתם כבר יודעים את כל התשובות לכל השאלות הללו וכעת נותר לכם רק להשוויץ:

 

 

אם תרצו שנצרף לכם לסל הירקות הקרוב מדבקה לרכב, כיתבו לנו בחזרה ונדאג לשלוח אליכם, ללא עלות.

 

שבוע נהדר,

צוות השדה,

משק אורגני, המעפיל

מחול הכרובים

10 לדצמבר 2017 

"בערוגת הגינה מסביב לחבית

עמדו לרקד כרוב עם כרובית"

 

כמו ששמתם לב, בארגזים האחרונים החלו לככב להם בני משפחת המצליבים: כרוב, קולורבי, כרובית וברוקולי.

את הירקות אנחנו אוכלים לפני פריחתם אבל אם היו מגיעים לפריחה היינו רואים שהפרחים שלהם מורכבים מארבעה עלי כותרת בצורת צלב.

כל חברי המשפחה התחילו את דרכם כעלי בר ותורבתו עם השנים על ידינו, בני האדם.

אלו שאהבו את העלים הגדולים שמרו את הזרעים של הצמחים עם העלים הגדולים ופיתחו את הכרוב.

אלו שאהבו את העלים החריפים שמרו את זרעי החרדל.

אלו שאהבו את הגבעול הבשרני שמרו את הזרעים של הצמחים עם הגבעולים המעובים ופיתחו את הקולורבי

אלו שגילו סגולות בריאותיות בעלים בעלי ערך תזונתי גבוה שמרו את הזרעים של צמחים אלו ופיתחו את הקייל

אלו שאהבו את הפרחים של עלי הבר שמרו את הזרעים של הצמחים עם הפרחים הגדולים ביותר ופיתחו את הכרובית והברוקולי

ואלו שאהבו את שורשיהם (או למעשה צוואר השורש) של עלי הבר שמרו את הזרעים של הצמחים עם השורשים המעובים ופיתחו את הצנונית והלפת

 

עם השנים יצא למשפחת החרדליים שם רע בקרב נשים מניקות על כך שהם יוצרים גזים אצל התינוקות, אולם הדעות על כך חלוקות ויש הטוענים שעוד לא בוצע מחקר אחד איכותי שיכול לבסס השערה זו.

בכל אופן, גם אם חלק מבני המשפחה עלולים ליצור תופעות גזים אצל תינוקות, ברור שאין פה בעייה גורפת לכל משפחת המצליבים וכל אם מיניקה ותינוק יונק מגיבים אחרת לאחר אכילת ירק ממשפחת המצליבים.

במידה ומבשלים את הירקות וכדי להקטין את תופעת הגזים במערכת העיכול מומלץ להחליף את מי הבישול לפחות פעמיים (זיכרו! שאכילת שומר מקטינה את הצטברות הגזים במערכת העיכול...)

 

בני המשפחה ידועים בתרומתם הרבה למניעת סוגי סרטן, הפחתת רמת כולסטרול בדם, הם עשירים בסיבים תזונתיים ודווקא מסייעים לתהליך העיכול ועמוסים בויטמין C (ב-200 גר' כרובית מבושלת נמצאת כמות הויטמין C המומלצת ליום!!)

  

 

חג חנוכה שמח ומלא אור,

צוות השדה,

משק אורגני, המעפיל

 

עונתי זה הכי הכי

03 לדצמבר 2017 

אם ניקח את עצמנו אחורה במכונת הזמן לעולם קדום יותר, נגלה כי אבותינו נהגו לאכול את הירקות והפירות הטריים בהתאם לעונתם הטבעית.

היום זה נראה לנו כבר מאוד מוזר שלא יהיו מלפפונים או עגבניות בחורף, אך מה לעשות שזו אינה עונתם הטבעית.

נכון, עם התפתחות הטכנולוגיה, בעידן המודרני צצו הרבה שיטות ומניפולציות להארכת עונות השנה של הירקות ולקיצור דרכי הנסיעה שלהם ברחבי הגלובוס, עובדה שהביאה למצב בו עונתיות הפירות והירקות כמעט נעלמה.

אם תשאלו אותי, יש לכך אולי יתרון מבחינת גיוון הארוחות ונכון, שעדיף לאכול ירקות שלא בעונתם על פני לא לאכול ירקות כלל אבל...

צריך לדעת שירקות שאינם גדלים בעונה המתאימה להם באופן טבעי יהיה להם קשה יותר – לכרובית יהיה חם מידיי בקיץ ולמלון יהיה קר מידי בחורף.

מה המשמעות?

המשמעות היא שכשלצמח קשה יותר לשרוד הוא הופך לחלש יותר ותוך כך לפגיע יותר למזיקים ואז... החקלאי נדרש להשתמש ביותר חומרי ריסוס ובחומרי ריסוס חזקים יותר בכדי לעזור לו.

בנוסף, כשלצמח קשה, הוא עוסק יותר בהישרדות מאשר בפיתוח שאר תכונותיו כמו טעם וערכים תזונתיים.

היבט נוסף, חלק מהירקות שאנחנו פוגשים שלא בעונתם מגיעים לשווקים לאחר תהליך אחסנה ארוך (לפעמים של כמה חודשים !!) בו רוב ערכיהם התזונתיים כבר התפרקו או שבכלל יובאו מארצות אחרות.

 

אני באופן אישי מאמין שלאורך הזמן התפתחנו בהתאמה לסביבה, ולגוף שלנו הכי נכון לאכול את הירקות המתאימים לעונה. בחורף, נאכל ירקות המחזקים את המערכת החיסונית ומחממים את הגוף (כמו כרובית, קולורבי ועלים למיניהם) ובקיץ נאכל ירקות המקררים את הגוף ומצריכים מאיתנו פחות אנרגיה בתהליך העיכול (כמו אבטיח, עגבניות ופלפלים)

 

אני ממליץ לכם להמשיך לאכול כמה שיותר ירקות ולהשתדל להתאים את הירקות הנכנסים לגוף שלכם על פי עונת הגידול שלהם הטבעית והמקורית.

 

(התמונה היא רק להמחשה כיוון שהירקות התואמים לעונה משתנים באזורים גיאוגרפיים שונים)

  

המשך שבוע נעים, 

צוות השדה,

משק אורגני, המעפיל

אני מכיר את החקלאי שלי know your farmer
משפחת החרדליים
לפת אורגנית, משק אורגני המעפיל
חוביזה, משק אורגני המעפיל

Copyright 2013 © Hamaapil, Organic Farm. No animals (even ants...) were harmed in the making.